Mnoho lidí si myslí, že investování a obchodování s akciemi je jednoduchý způsob, jak snadno a bez práce přijít k penězům. To však není pravda, a mnozí se spálili. O své vložené finance totiž můžete velmi snadno přijít, i když znáte všechny základní zákonitosti chování trhu.
To samozřejmě nikdo nechce. Proto si investoři vymysleli řadu pomůcek, které jim mají pomoci určit, jak se bude trh v nejbližším období vyvíjet a které akcie koupit. To je totiž naprostým základem celého procesu.
Jedním z těchto ukazatelů je i market profile, který je široce využívaný. Název pochází z angličtiny, a v překladu znamená „profil trhu“ či „tržní profil“. Ukazuje nám, jak si daná firma vede na trhu a pomáhá předvídat, jak si povede v nejbližším období. To pomůže určit, zda máme její akcie koupit či prodat. Jak ale funguje?
Jednoduše řečeno, jedná se o souhrn informací o dané firmě i o její konkurenci. Mezi ně patří především dosavadní vývoj ceny akcií na trhu, ideálně od jejího založení. Dále pak dosažený zisk a objem prodeje. To vše nám pomůže určit, jak si daná firma vede.
Přitom je samozřejmě nutné porovnat ji s konkurencí, a to bez ohledu na to, zda se jedná o akciovou společnost či jinou. Pokud totiž bude úspěšná, může se stát, že naši firmu z trhu vytlačí a ta díky tomu přijde o zisk. Je tedy nutné sledovat i tento ukazatel.
Proč je ale zrovna tento tak důležitý? Protože nám na rozdíl od ostatních dává kompletní přehled o dané firmě. Tím znatelně pomůže k tomu, abychom se rozhodli, zda její akcie koupíme či nikoliv. A správné rozhodnutí je v tomto případě velmi důležité.
Je totiž třeba mít na paměti, že zde jde o naše peníze, o které můžeme snadno přijít. A ačkoliv jsou nejrůznější ukazatele poměrně dost přesné, nejsou v žádném případě stoprocentní. Je tedy třeba velké opatrnosti, abychom se nespálili.