Nedávno mě navštívil můj známí a hned ve dveřích místo pozdravu na mě spustil, „jsi zelenej a neodpovíš?“ . Na chvilku jsem znejistěl a rychlým pohledem do zrcadla se ujistil o své zdravé růžové barvě. Ale jeho výčitky nekončili. „ Potřeboval jsem radu a vykašlal ses ( použil jadrnějšího slova) na mě“. Po vysvětlení, o čem že to vlastně hovoří mě to došlo. Zelené světýlko v jisté mobilní aplikaci, byl jsem on-line! Vysvětlili jsme si vše potřebné a já dal jasně najevo svou lítost. Ale proč vlastně?
Všichni jsme on-line, aniž bychom někdy chtěli. Určitě je nespornou výhodou a ušetření času, když můžeme důležité věci řešit na dálku v reálném čase. Ty tam jsou doby, kdy jsme čekali na dopis, který putoval dva, tři dny, než jsme zjistili, že událost která se konala včera a které jsme měli být přítomni, je již minulostí. To je jeden příklad z nepřeberného množství výhod, ale i nevýhod technologických vymožeností.
Být on-line je jistá výhoda. Ať už se jedná o podnikání a hledání obchodních parterů a komunikace s nimi, přináší rychlejší obrat vašich zisků. A rychlejší zisky se rovnají větší zisky. Ale i v soukromém životě být on- line přináší jisté výhody. On-line nákupy a placení, kdy téměř okamžitě máme vytoužené objednané a zaplacené zboží. Na druhou stranu jsme ošizeni a zkrácení o čas, výběrem a hledáním, těšení se na vytouženou zásilku. Mohlo by se říci, že radost z ní je tedy poloviční? Na dobré věci se vyplatí přece chvilku čekat. Vědomí, že můžeme mít hned teď téměř cokoli a z pohodlí pár kliků nám sice ušetří čas, ale většinu ušetřeného času stejně promarníme hledáním jiné věci. Jakou hodnotu má tedy ta původní?
Šíření zpráv on-line o nenadálých, nepříjemných až katastrofických událostech sebou přináší téměř okamžitou pomoc a méně stresu. Být on-line boří vzdálenosti a pomoc může přijít doslova z druhé strany naší zeměkoule. Pomoc, na kterou by se čekalo i několik měsíců.
Být on-line jsme si zkrátka oblíbili ať si pod tímto pojmem každý představí cokoli. Schválně si zkusme zadat do vyhledávač tento termín a zjistíme, že jde v drtivé většině případů o rychlý prodej a tím o rychlejší placení. Placení, našich peněz.
Vrátím-li se k mému známému, tak já mám rozhodně jasno. Budu a chci být on-line, určitě je to trend dnešní doby a výhody jsou zřejmé. Ale záleží pouze na mě, jestli budu své on-line řídit já, nebo on-line mě. Můj známí mohl přece jednoduše vytočit moje číslo a zavolat, tak by měl jistotu mé přítomnosti u telefonního aparátu. A mimochodem, šlo o úplnou banalitu.